Nakon ove radionice obećavamo vam da nikada više nećete se morati uhvatiti za glavu kada vam neko spomene neki egzotični pojam iz svijeta finansija! … pa barem onih osnovnih. Pa krenimo! 😁
Grant (ili grantna sredstva) je novac koji služi isključivo za realizaciju planiranih aktivnosti, a koji vam daje neka organizacija, donator ili sponzor.
Novac može biti keš (još se kaže i gotovina, kao npr. pare u novčaniku). Ako ga tako koristite, kad odete u prodavnicu i platite novčanicama ili kovanicama, onda kažemo da plaćate gotovinom ili u kešu.
Novac možemo čuvati i u banci, na bankovnom računu (još se zove tekući račun). Ako nešto plaćamo karticom, ili pomoću virmana tj. uplatnice u banci ili elektronski preko aplikacije ili programa, onda imamo žiralno plaćanje (sa jednog bankovnog računa na drugi).
Budžet je zbir svih sredstava, odnosno ukupna suma novca, koju imate na raspolaganju za nešto. Na primjer, sav tvoj džeparac za jedan mjesec je tvoj mjesečni budžet, a 3000 KM je budžet za vaš UPSHIFT projekat.
Budžetska tabela je plan za trošenje novca iz budžeta, koji je usklađen sa planom za realizaciju aktivnosti. Na primjer, ako sebi odrediš (aktivnost) da ćeš svaki dan u školi kupovati sebi sok, a u petak izaći sa društvom u park i jesti grickalice, u tvojoj budžetskoj tabeli bi pisalo:
Sok: 5 (dan) x 1 KM (cijena soka) = 5 KM za jednu sedmicu
Grickalice (štapići, keks): 1 (dan) x 3 KM (cijena grickalica) = 3 KM za petak
OK… shvatam sve ovo.. ali kako se pravi ta budžetska tabela? 🤨
Ne tražite dalje odgovor je tu pred vama!
Ovdje je primjer plana aktivnosti i budžetske tabele na kojima možete vježbati, a za svoj projekat ćete dobiti poseban plan i budžetsku tabelu.
Troškovi koje možete platiti kroz svoj UPSHIFT projekat:
Troškovi koje ne smijete platiti kroz svoj UPSHIFT projekat:
A sada par vježbica 😊
Na šta treba da pazimo kad nešto štampamo ili objavljujemo?
“Branding” (ili pravila o objavljivanju i logotipima) je jako važan, jer naši donatori žele da logotipi svih organizacija budu jasno istaknuti, prema pravilima za objavljivanje. Prije objavljivanja bilo čega (postova na društvenim mrežama, tekstova i sl.) i prije štampanja bilo čega (postera, flajera, majica, bedževa, maski itd.) svaku pripremu za štampu potrebno je poslati Genesis Project-u na pregled i odobravanje.
Pravna lica su firme, organizacije, prodavnice itd. koje su registrovane i posluju u BiH.
Fizička lica su pojedinci, osobe koje se zapošljavaju ili rade honorarno.
Svako pravno lice ima svoj identifikacioni broj koji se zove JIB ili PIB, a svako fizičko lice ima svoj identifikacioni broj koji se zove JMBG. Svako pravno lice posjeduje potvrdu o registraciji na kojoj se nalazi JIB tog pravnog lica, kao što fizička lica imaju rodni list.
Račun služi kao dokaz da je usluga izvršena ili proizvod dostavljen, a novac za njih uplaćen. Računom se pravda tj. dokazuje trošenje novca. Račun je obično fiskalni, iz fiskalne kase, a njega prati i faktura ukoliko je zatražimo.
Faktura je račun na velikom papiru formata A4, na kojem su svi podaci o tome šta se kupuje, ko kupuje od koga, na koji broj bankovnog računa se novac uplaćuje, datum, potpis zaposlenog lica i pečat pravnog lica tj. firme.
Svako pravno lice mora da izdaje račun. Fizička lica ne mogu izdati račun, nego se njima plaća po ugovoru kojeg potpisuju sa Genesis Project-om.
Istražimo tržište, vidimo gdje sve možemo nabaviti neke stvari ili usluge, uporedimo im cijene i pronađemo gdje su cijene najniže. U džeparcu možeš da odvajaš dio koji “sakriješ” od sebe i čuvaš, dok ne skupiš koliko ti treba, u kasici ili na štednom računu u banci.
A sada smo došli do onog velikog pitanja: Kako će izgledati vaše nabavke, tj. trošenje novca iz granta u UPSHIFT projektu?
U UPSHIFT projektu, sva plaćanja vrši Genesis Project, žiralno, nakon preuzete robe ili izvršene usluge, kada dobijemo račun. Veoma je važno naglasiti da ne možemo ništa platiti unaprijed, nego samo nakon preuzete robe ili izvršene usluge.
Ispod smo objasnili procedure koje ćete pratiti u svojim UPSHIFT projektima, a crvenim smo označili korake koji su vaši zadaci.
Ukoliko se iz jedne budžetske linije plaća iznos veći od 99 KM:
Ukoliko se angažuje saradnik, honorarno:
Ukoliko kroz projekat nabavite neku opremu koja će trajati tj. biti korištena i nakon vašeg projekta, potrebno je da nju “predamo” vašoj školi u vlasništvo. Ovo radimo pomoću dokumenta koji se zove otpremnica, kojeg škola potpisuje sa Genesis Project-om.
© 2024 UPSHIFT Bosna i Hercegovina
Email: upshift.bih@gmail.com